Noordrand2025 zet zich in voor hoogwaardig vervoer naar Noord

Noordrand2025 zet zich in voor hoogwaardig vervoer naar Noord 2560 1920 Noordrand 2025

Aan de Noordkant van Schiedam wonen zo’n 30.000 mensen: 35 procent van alle Schiedammers. Dat is bijna gelijk aan alle bewoners van de stad Maassluis. En met de beoogde woningbouw kan dat aantal nog verder gaan groeien. De actieve bewonersgroep Noordrand2025 maakt zich zorgen over het feit dat de wijken aan de Noordkant van Schiedam steeds slechter bereikbaar worden met het openbaar vervoer (OV) en wil zich hard maken voor een hoogwaardig OV voor iedereen.

In de afgelopen tijd verdwenen er al buslijnen en de tram houdt al om 19.07 uur op met rijden naar halte Harreweg in Noord. Nu heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) tot verbazing van menige Schiedammer aangegeven dat ze tramlijn 21 naar de Woudhoek wil opheffen en daarvoor buslijnen wil inzetten. De rails mogen wel blijven liggen, want dan kan de tram in de toekomst wellicht aansluiten op het te bouwen NS-station Kethel.

De gemeente heeft hierin geen uiteindelijke stem, maar kan bij MRDH en aanbieder RET wel aandringen op een aangepast beleid, ook al zal dat de gemeente wellicht geld kosten. Noordrand2025 wil zich hiervoor hard maken!

Hoogwaardig OV

Noordrand2025 wil dat alle wijken in Noord goed bereikbaar blijven met hoogwaardig OV: drempelloos en frictieloos. Plekken als een ziekenhuis en het centrum moeten voor alle inwoners van Schiedam goed bereikbaar zijn, ook voor de bewoners van Noord.

Ruud van de Pol legt uit: “De RET wil hiervoor buslijnen aanleggen. Maar voor mensen met een beperking is de bus geen goed alternatief voor de tram. De gemeente Schiedam zegt zich in te zetten voor iedereen en vindt ‘inclusie’ een belangrijk thema. Dus moet je ook voor mensen met een beperking zorgen voor goed bereikbaar OV. Bij de tram kun je met een rolstoel, scootmobiel, rollator of kinderwagen makkelijk naar binnen. Dat lukt bij een bus niet. Ook het overstappen op tal van verschillende lijnen is voor mensen met een beperking een ondoenlijke tocht.”

NS-station Kethel

In 1984 werd de tramlijn met een forse investering uit de gemeentekas verlengd van het NS-station Schiedam-Centrum naar Noord. Tegelijkertijd werd er een ruimte voor een verlengde tram gereserveerd vanaf het huidige eindpunt bij de Harreweg tot onder het spoorviaduct van de ’s-Gravelandseweg bij het Windas en de Gamma. Dit met het idee dat er ooit wellicht een NS-station Kethel zou komen waarop de tramlijn kon aanhaken. 

Woningbouw

Minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting investeert nu miljoenen in woningbouw langs de zogeheten Oude Lijn van Leiden naar Dordrecht. Tot 2030 worden er langs die lijn circa 54.000 woningen gebouwd en 80.000 extra werkplekken gemaakt. Ook in Kethel kunnen er woningen bijkomen. Er wordt met tal van partijen onderzocht hoe je met al deze nieuwe bewoners extra drukte op de wegen kunnen voorkomen, hoe je een milieuvriendelijk alternatief voor de auto kunt bieden, en hoe je het OV kunt verbeteren. Tussen Delft en Schiedam komen daarvoor vier sporen. Ook het station Schiedam Centrum wordt opgeknapt en het station Schiedam-Kethel wordt eindelijk gerealiseerd. 

Doortrekken tramlijn

“Met wellicht nog meer bewoners in Noord, moeten we ons voorbereiden op een goed OV”, stelt Ruud van de Pol. “Het lijkt daarom logischer om de huidige tram door te trekken naar het toekomstige station, dan juist deze lijn op te heffen. Daarom blijven wij als actieve bewonersgroep alle ontwikkelingen volgen en laten we onze stem horen bij onder andere de gemeente en MRDH.”

Foto: Jan Boumans en Ruud van de Pol bij het viaduct waar de tramlijn in de toekomst kan aanhaken op NS-station Schiedam-Kethel.